Change of plans

22 februari 2019 - Timaru, Nieuw-Zeeland

Zo, dat was een raar dagje!

Bij het uitchecken vraagt het meisje achter de balie waar we vandaag heen gaan. Ik let eerst niet echt op haar reactie op mijn antwoord: Fox Glacier. Standaard vragen hier zijn: waar komen jullie vandaan? Waar zijn jullie geweest? en Waar gaan jullie naar toe? Maar ik krijg niet de gebruikelijke reactie: cool! Nee, haar gezicht betrekt en ze vraagt of we het slechte nieuws al gehoord hebben! Huh, nee, slecht nieuws???

De kustweg tussen Hokitika en de gletsjers is afgesloten vanwege een flinke 'landslide', door de regenval van de laatste tijd is er een soort lawine van aarde en modder op de weg terecht gekomen. Er zijn geen omleidingen want er is maar 1 weg. Meer nieuws volgt later pas maar ze vreest het ergste, want 'it's a big one'!

We besluiten eerst maar eens te gaan tanken en daar hebben ze net op de radio gehoord dat de weg zeker 3 dagen dicht zal zijn! Even paniek, want we moeten morgen ook nog weer door naar Queenstown!

De I-SITE (zeg maar de  Nieuw-Zeelandse VVV) biedt uitkomst. De enige oplossing is terug over de bergen via Arthur's Pass naar de oostkust en dan morgen door naar Queenstown. Dat is een paar uur omrijden en we missen zowel de gletsjers als de mooie Haast Pass maar er zit niks anders op!

De I-SITE mevrouw weet verder nog te vertellen dat bijna alle accommodaties aan de oostkust volgeboekt zijn maar ze vindt nog wat voor ons in Timaru.

Om half 11 zijn we onderweg naar het oosten ipv het zuiden. Die route hebben we eergisteren met de trein afgelegd maar met de auto kijk je er heel anders tegenaan. Het kronkelt flink, smalle bergweggetjes, wegwerkzaamheden, op een bepaald moment erg slecht weer, een uur later 24 graden en brandende zon en verder heel veel mooie natuur!

Ruim zes uur en 426km later komen we aan in Timaru. Prima accommodatie, veel luxer dan het hostel dat op de planning stond. We stippelen de route voor morgen zo uit dat die niet exact hetzelfde is als die we volgende week in omgekeerde richting afleggen. Dan gaan we maar eens een restaurant opzoeken, heerlijk gegeten bij Bullocks!

Wat een dag! Maar dit hoort ook bij reizen. En zoals we bij de I-SITE iemand hoorde zeggen tegen mensen die zich maar bleven beklagen: cheer up, at least no-one died!

1. Tante geertje:
    22 februari 2019
    Geweldig leuk om jullie zo te volgen meteen een idee hoe new zeeland er een beetje uiziet nou genieten maar hoor tante geertje
  2. Dorothé:
    22 februari 2019
    Leuk om jullie te volgen Dorien en Willem!!
  3. Marcel:
    22 februari 2019
    Ha zus wat een mooi verhalen we volgen jullie op de voet veel lieve groetjes je grote broer
  4. Nico en tineke schaart:
    23 februari 2019
    ik ga helemaal mee met de voorgangers ...mooi om toch zo dichtbij te zijn met jullie avonturen ...ga zo door gr. uit een mooi dieren