Rainy day

8 maart 2019 - Tutukaka, Nieuw-Zeeland

Een vakantie in Nieuw-Zeeland zonder regen kan natuurlijk niet maar je raakt er zo snel aan gewend dat het mooi weer is. De voorspellingen gaven regen aan voor vandaag maar we dachten natuurlijk dat dat wel mee zou vallen, net als eerdere keren. Niet vandaag. Dit waren geen regenbuien, dit was regen afgewisseld met een zondvloed op z'n tijd.

We zagen af en toe net genoeg van de omgeving om in te kunnen schatten dat dit op een andere dag een prachtige route zou zijn. Vandaag zijn we alle scenic stops en punten met mooi uitzicht maar voorbij gereden.

We hoefden helemaal niet zo ver vandaag, een uurtje of 3 maar, dus we dreigden veel te vroeg aan te komen. In Whangarei zijn we daarom maar even gestopt om te lunchen aan de haven. Het klaarde net een beetje op dus hebben daar wat rond gelopen.

En wat vind ik op een regenachtige dag? Een zonnebril! Mijn goede zonnebril ging op dag 2 stuk en sinds die tijd ben ik op zoek naar een nieuwe leuke zonnebril. Ik was wel zo slim om een reservebril mee te nemen maar die zit niet lekker en hij is erg donker. Maar goed, ik vond dus eindelijk een nieuwe, helemaal happy!

Het bleef lang genoeg 'droog' om ook nog Whangarei Falls te bekijken. En, laten we positief blijven, dankzij de regen was hij vast indrukwekkender dan bv gisteren. We nemen geen risico en nemen de korte route van een kwartiertje naar beneden. Een goede beslissing want terug naar de auto moeten we rennen om het nog een beetje droog te houden. Maar het was een leuke stop en een mooie waterval!

Een half uur later zijn we op de plek van bestemming, Tutukaka. Niet gekozen vanwege de grappige naam (ik geef toe, dat had gekund) maar vanwege het natuurgebied dat hier een stukje uit de kust ligt: Poor Knights Islands. Daar gaan we morgen snorkelen.

Bij de balie van het hotel gaat de receptionist, als hij hoort dat we uit Nederland komen, meteen z'n beste Zuid-Afrikaans op ons uitproberen. Daar komt hij oorspronkelijk vandaan, begrijpen we we uit de woordenvloed. Hij is in ieder geval heel hartelijk. Als we vertellen dat we ons, vanwege het weer, een beetje zorgen maken of de boottocht morgen wel doorgaat, sleept hij ons meteen naar het kantoortje naast het hotel. Daar zit namelijk de touroperator van de boottocht. Het meisje achter de balie stelt ons meteen gerust, vanavond klaart het op en het blijft morgen verder goed weer. Hooguit een buitje in de middag, maar dan zijn we toch al nat. Ze legt meteen alles even uit en laat ons vast de papieren invullen, dat scheelt morgenvroeg weer tijd.

We doen tussen de druppels door even boodschappen voor het lunchpakket van morgen. Drinken nog een kop thee op de kamer en als het dan eindelijk echt droog wordt, bekijken we het dorpje en de haven. Daar zijn we gauw klaar mee, de haven is groter dan het dorp zelf.

Voor het eten is er weinig keuze, het hotel-restaurant, een pizzatent waar je alleen buiten onder een afdak kunt eten en Schnappa Rock. Volgens de Lonely Planet reisgids een absolute aanrader. Het is een raar ingericht tentje maar het eten is supervers en heerlijk! Willem neemt de catch of the day: Hapuku (een zeebaars) met heel veel lekkere gegrilde groenten. En ik neem het lamsvlees met labneh en broccolini. Yum yum, Lonely Planet heeft weer eens gelijk!

Vanavond maar op tijd naar bed want we moeten ons om 8.15u melden in de haven!