Rotte eieren

4 maart 2019 - Waitomo Caves, Nieuw-Zeeland

Het is tijd om na het familiebezoek, hoe leuk ook, onze rondreis weer voort te zetten. We rijden vandaag naar Waitomo waar we morgen een grottentocht doen. Onderweg doen we Rotorua aan. de weg er naar toe is mooi, door bossen en langs meren.

Rotorua is een stad die bekend staat om z'n spuitende geisers, bubbelende modderpoelen en andere geothermische activiteit. En, niet te missen, de geur van rotte eieren! Voor mijn (oud-)collega's: alsof je een hele doos met ampullen fluimucil kapot hebt laten vallen, maar dan erger. De keuze is lastig, er zijn verschillende parken. We kiezen voor Whakarewarewa (dat is de verkorte versie van de volledige naam die 38 letters telt).

Dit is een Maori dorp waar ongeveer 50-70 mensen vast wonen tussen de geisers en bubbelende modder. De gids laat ons zien hoe ze de stoom en de hete poelen gebruiken om te koken, en het hete water via kanalen naar de gemeenschappelijke baden leiden. Er is een culturele show met zang en dans, zoals de beroemde haka. De show wordt gegeven door 3 mannen en 3 vrouwen uit het dorp die er overduidelijk heel veel lol in hebben!

Daarna kopen we voor de lunch een maïskolf, gekookt in een van de poelen, erg lekker! We maken nog een wandeling in de omgeving naar wat uitkijkpunten. Maar het is erg warm en ondanks de zonnebrand factor 50 dreigen we snel te verbranden. Het wordt ook tijd om verder te rijden want we moeten nog een paar uur.

De route opties zijn een flink stuk omrijden over de doorgaande wegen of de snelste route over de binnendoorweggetjes. We kiezen uiteraard voor de uitdaging binnendoor. Het landschap is prachtig en de weg bochtig en smal. Om half 5 arriveren we bij onze B&B in Waitomo waar we heel hartelijk ontvangen worden. We krijgen een uitgebreide rondleiding, uitleg over de omgeving en tips voor het eten. Onze kamer is meer een klein huisje met een eigen terras met stoeltjes.

Omdat aan de overkant van de weg een restaurant zit dat jaar na jaar prijzen wint, is de keuze snel gemaakt. Om een of andere reden zijn restaurants hier nooit sfeervol ingericht, geen plek om gezellig te blijven zitten als je eten op is. Maar het moet gezegd, mijn sirloin steak is uitstekend en Willem's zalm met kaaskroketjes en tomaten-relish ook!

De zonsondergang die we vanuit het raam van onze kamer zien is heel bijzonder, roze met paars van kleur.

We maken ons klaar voor het avontuur van morgen, een grottentocht van 5 uur in een grot met gloeiwormen. Nogal uit mijn comfort zone met onder andere abseilen, een kabelbaan in het donker, black water raften in een binnenband in het donker onder de gloeiwormen en tot slot naar buiten klimmen via twee watervallen! Daarna moeten we nog een paar uur rijden naar de volgende locatie. Dus als ik morgenavond geen verslag schrijf, niet meteen zorgen gaan maken, dan ben ik waarschijnlijk gewoon te moe.

1. Inge:
    Prachtig!
  2. Suzanne:
    4 maart 2019
    Ruik de rotte eieren spontaan weer.. Yellowstone 2017🤢.. wel bijzonder hè die geisers en bubbelende modderpoelen😃. Lekker slapen vannacht.. morgen gewoon een nieuwe bijzondere dag.. succes en veel plezier alvast🐛😉
  3. Tineke en Nico schaart:
    4 maart 2019
    Zoals ik begrijp weer een geweldige dag geweest voor jullie ....en voor ons heerlijk meegenieten ...mooi hoor
  4. Wim en moeders:
    4 maart 2019
    Avontuurlijk,dit is toch geen dagelijkse kost,fantastisch.
  5. Wil en Tineke:
    4 maart 2019
    Het zijn onverkort heel interessante en mooi geschreven reisverhalen. Zo te zien de reis van jullie leven. Goed dat jullie zelfs af e n toe je comfortzone durf te verlaten. Nog veel mooie en bijzondere ervaringen voor de rest van de reis.